Reageer
2

Van der Kroon Food Products

Azijn, water, zout, kruiden en specerijen. En eventueel nog wat suiker. Dat ligt aan de basis van het inleggen. Je eigen voedsel inmaken, ooit uit noodzaak geboren, is tegenwoordig weer helemaal hip en terug van weggeweest. Van der Kroon Food Products is er groot mee geworden.

Van der Kroon Foods

Melkboer gaat inleggen

Na zijn geluk als melkboer in Limburg beproefd te hebben, keert de eigenzinnige en ondernemende Gijs van der Kroon weer terug naar zijn geboortegrond. In 1932 begint hij op het Waterlooplein in Amsterdam met zijn ‘Inleggerij G.A. van der Kroon’. Samen met zijn vrouw en kinderen verwerkt hij haring, rolmops en zure leverworst in azijn. In glazen potten verkoopt hij zijn waar aan de vele viskramen die Amsterdam rijk is. Zijn enige zoon Dirk, die later het bedrijf overneemt, voegt hier ook nog komkommers, augurken en uien aan toe.

Vrachtwagen van Van der Kroon (bron: Archief Piet Pietjouw, ZWN Transport & Nostalgie)

Goede handel

Van der Kroon ontwikkelt een eigen unieke en onderscheidende smaak die bij de consument in goede aarde valt. Hierdoor, en dankzij de economische vooruitgang, groeit het bedrijf gestaag. In eerste instantie verkopen ze voornamelijk viswinkels en kruideniers, later aan de supermarkten die dan hun intrede doen. Zo is VéGé (Verkoop Gemeenschap; een landelijke organisatie waar zelfstandige kruideniers bij aangesloten zijn) een belangrijke afnemer. In de loop der jaren verschuift het accent steeds meer naar de verkoop van grootverpakkingen voor de groothandel.

Met de komst van de Makro - een zelfbedieningsgroothandel die zich richt op de voedselmarkt (Food Service) -  eind jaren zestig en de Sligro heeft Van der Kroon er al snel grote nieuwe klanten bij. Ze willen uitbreiden en komen na enkele omzwervingen in 1973 in Dinteloord terecht. In de jaren tachtig staat alweer de derde generatie aan het roer. Nieuwe (zoetzure) producten doen hun intrede: wortelen, selderie, paprika, atjar tjampoer, rode kool, asperges, diverse groentemixen, olijven en kappertjes. Naast de verkoop van hun eigen merk richten ze zich ook steeds meer op ‘private label’.

Van der Kroon Food Products

Private label

‘Private label’ komt erop neer dat Van der Kroon groenten en salades maakt voor andere bedrijven. Op het etiket prijkt dan de (merk)naam van de klant. Te denken valt aan huismerken van bijvoorbeeld grote supermarkten en foodservicebedrijven. Het zijn vaak goedkopere alternatieven voor bekende en duurdere merkproducten.

Onafhankelijkheid, je eigen plan trekken en passie voor het product is wat de familie Van der Kroon drijft. Dat geldt ook voor de vierde generatie, die sinds 2008 de scepter zwaait over de ruim 40 medewerkers. Mede door de export die een enorme vlucht neemt verhuizen ze zes jaar later naar hun huidige locatie, bedrijventerrein Noordland in Bergen op Zoom.

Reacties

Willem Kruf zei op 22 september 2020 om 08:40

In dit pand was voorheen gehuisvest levensmiddelengroothandel Brabant N.V. Zie BHIC verhalen Limonadegazeuzes.

BHIC Mariët zei op 22 september 2020 om 15:35

Bedankt voor deze toevoeging, Willem.

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.