Reageer

Lekker & Laag

De felgele Tilburgse supermarkt Lekker & Laag wordt gezien als de Pietje Bell van de Nederlandse supermarktwereld. Zij krijgen bekendheid met hun supermarkt doordat zij als (een van de) eersten in Nederland een 'laagste prijs garantie' geven.

Laagste prijs garantie

Op 24 jarige leeftijd verkoopt de Tilburgse Jan Meurs zijn supermarkt en winkelformule (Jumbo) voor een miljoen gulden aan de Veghelse groothandelsfamilie Van Eerd. Het is 1983. Enkele jaren later begint mij samen met zijn vrouw Anita met een nieuwe supermarktformule in Tilburg: Lekker & Laag. ‘De laagste prijs garantie’, een uitgebreid assortiment en een tevreden klant vormen de succesformule.

Lekker & Laag

Stuntprijzen

Ze stunten met prijzen, willen de laagste prijs garanderen in supermarktland. Geen klantenkaarten, geen aanbiedingen maar gewoon de laagste prijs. Hiervoor hebben ze speciale mensen in dienst die voortdurend de prijzen vergelijken met andere supermarkten. Zien ze een product dat ergens anders goedkoper is, dan verlagen ze ook hun prijs. Want ze willen de goedkoopste zijn. Ook onderzoeken ze constant het assortiment van de concurrent. 'We willen alles verkopen wat zij verkopen', is de stelregel in de winkel van Anita en Jan. 'Als Albert Heijn een extra, extra-luxe confiture introduceert, willen wij niet achterblijven.'

De tevreden klant staat voorop. Dus hier geen lange rijen bij de kassa’s en ongeïnteresseerde pubers als personeel. Wel herintredende vrouwen, die weten immers waar de puddingpoeder staat en welke het lekkerste is. Werknemers die twee jaar of langer in dienst zijn worden door de baas getrakteerd op een reisje. En hebben klanten toch klachten, dan krijgen ze áltijd hun geld terug en ook nog een bosje bloemen.

Het loopt storm in Tilburg. Vakken vullen moet dan ook vaak ’s nachts gebeuren. De Tilburgse Lekker & Laag winkel groeit uit tot de supermarkt met de hoogste omzet van Nederland. Later volgen nog meer vestigingen in Tilburg en Boxtel.

Aan de buitenkant onderscheidt Lekker & Laag zich niet van andere supermarkten. Behalve dan dat de felgele supermarkt is omringd door kleinere winkeltjes met onder meer een slijterij, een koffiehoek, een drogisterij en een crèche voor de kinderen van de klanten.

Verkoop

De familie Meurs verkoopt de winkel en de formule in 1998 aan de Groenwoudt Groep, om zo de supermarktformule in de grote winkels van Groenwoudt te kunnen toepassen. Helaas wordt Groenewoudt op zijn beurt overgenomen door Laurus en komt er niets van terecht. In 2000 vertrekken Jan en Anita dan ook bij Laurus uit onvrede over de toekomstplannen. De naam Lekker & Laag keert later nog terug in de formulenaam Edah Lekker & Laag.

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.