Reageer
5

Unox

In 1937 verschijnt Unox op de markt. Een nieuw merk van Unilever, het bedrijf dat de vleeswaren uit de Hartogfabriek in Oss produceert. De merknaam Unox is een internationaal bruikbare naam waarvan het eerste deel verwijst naar het moederconcern Unilever. De ‘ox’ (Engels voor ‘os’) verwijst naar de productieplaats Oss.

Begonnen met worst

De eerste jaren maakt Unox vooral worst: Gelderse rookworst, Thuringer bloedworst, Pariser boterhamworst, Brunswijker Theeworst en wel zes verschillende soorten snijworst. Vanaf 1953 volgen ook de knakworstjes. Om de verkoop van de worsten te bevorderen hebben ze een speciale voorlichtingsdienst, de UVD (Unox Voorlichtings Dienst). Omdat de meeste detaillisten nog geen open koeling hebben maar een gesloten koelkast, leren ze van de Unox specialisten hoe ze de vleeswaren het beste kunnen verkopen.

Luie-wijven soep

In 1957 verschijnt de eerste vacuüm verpakte rookworst. De consument is niet meteen enthousiast, die vindt de verpakte worst maar vreemd. Een rookworst moet immers vers zijn, die moet je kunnen ruiken en vasthouden. In hetzelfde jaar introduceert Unox de eerste bliksoep: tomatensoep. De soep wordt in de beginjaren nog grotendeels handmatig in de fabriek bereid. Twaalf ketels soep kunnen er dagelijks gemaakt worden. De grote blikken tomatenpuree worden met een tafelopener geopend en elke dag worden 1500 kilo uien met de hand gepeld en in een grote pan gefruit.

De Nederlandse huisvrouw moet nog wel even overtuigd worden van dit nieuwe product. Zij vindt de bliksoep toch een beetje een ‘luie wijven-soep’. Hoe kun je je man na een dag hard werken nu soep uit blik voorschotelen? Krachtige soep moet immers gewoon van vlees getrokken worden.

Reclamecampagnes

Unox lanceert daarom grote reclamecampagnes om de bliksoep aan de vrouw te brengen. Via advertenties in kranten en tijdschriften, tv- en radiospotjes en posters dringt Unox de huiskamer van de consument binnen. ‘Uw Unoxwinkeltje is dag en nacht open’ is een van de slogans. Promotieteams worden opgericht om direct met de klant in contact te komen. Met speciale soeptestwagens, inclusief keuken, trekken zij het land in. Naar winkelpromoties en (huishoud)beurzen, maar ook huis aan huis. Er is immers maar één manier om de kritische Nederlandse consument te overtuigen: de soep laten proeven. Na het uitdelen van bijna drie miljoen gratis blikken soep is de Nederlandse huisvrouw dan eindelijk om.

In 1960 heeft Unox de primeur in Nederland met een telefonische verkoopdienst met een moderne telefooncentrale. Telefonistes krijgen van de PTT lessen in ‘spreken en stemvoering’. De zachte ‘g’ mag er als ‘herkenningsmelodie’ wel inblijven. De ‘telesales-girls’ doen het goed. Een krantenartikel uit die tijd schrijft dat ‘de vrouw als vertegenwoordigster bij de klanten een streepje voor heeft. De winkelier is immers als man gevoelig voor een lieve stem en ook met de winkelierster kan ze sneller contact krijgen. Vrouwen onder elkaar kunnen gemakkelijker praten over zaken als schoonmaak, mode, kinderziekten en dergelijke.’

Naar de concurrent

Naast het vaste assortiment soepen en worsten ontwikkelt Unox in de loop der jaren ook enkele andere producten waaronder smac, gehaktballetjes, leverpastei, noodles en sinds kort ook een vegetarische rookworst. Door de kwaliteit en de intensieve marketing groeit Unox uit tot een sterk merk.

In 2017 wordt bekend gemaakt dat de Unox fabriek in Oss door Unilever wordt verkocht aan een oude bekende: concurrent Zwanenberg Food Group.

Meer verhalen over Unox? Klik dan hier

Reacties

Steven zei op 14 september 2020 om 14:04

Bij de fabriek in Oss was een winkeltje van Unox-producten. Mijn ouders haalden daar vaak blikken soep, leverpastei en zo voor als we op vakantie gingen. Want spullen van thuis zijn toch meer vertrouwd dan die in het verre Italië...

Tim van Drunen zei op 15 september 2020 om 10:18

Vaak kreeg ik leverpastei op mijn brood. Ik heb dat in mijn jeugd veel gegeten. Nu zie ik die blikjes weer terug. Heerlijk, toch maar weer eens kopen. :-)

BHIC Mariët zei op 16 september 2020 om 15:20

@Steven, en waren dat dan vaak blikken met deuken of klopt dat verhaal niet? :)

@Tim, laat je nog even weten of het nog net zo lekker heeft gesmaakt als vroeger ?

Loes van den Putte zei op 17 oktober 2023 om 13:25

Mijn dekseltje van de Leverpastei is gescheurd mijn vraag is zijn die nog te koop en Waar kan ik deze dan kopen

BHIC Mariët zei op 17 oktober 2023 om 16:34

Bedankt voor je vraag Loes, maar helaas kunnen wij die niet beantwoorden. Maar hopelijk zijn er lezers die je het antwoord wél kunnen geven.

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.